Wy(Twórczy) Fort to projekt skierowany dla dzieci i młodzieży w oparciu o założenia Edukacji STREAM, odpowiadającej najbardziej aktualnym potrzebom wszechstronnej edukacji opartej na kreatywności, pracy grupowej i metodzie projektu oraz łączeniu wiedzy z różnych dziedzin nauki. Zajęcia przeznaczone dla dzieci w wieku 8-14 lat.
Uwaga! Zapisy przez Strefę Zajęć będą dostępne na dwa tygodnie przed każdym wydarzeniem.
W ramach projektu odbędą się warsztaty:
- 22. kwietnia godz. 12:00 – 15:00 / Elektro Opowieści:
Tym razem połączymy nieoczywiste obszary wiedzy – historię lokalną i elektronikę. W ruch pójdą kabelki, nożyczki, elektronika oraz …… długopisy. Młodzi uczestnicy warsztatów przygotują interaktywne księgi starych historii i ciekawych opowieści. Punktem wyjścia do stworzenia tych opowieści będzie Fort Sokolnickiego i stare fotografie okolic. W czasie spotkania wykorzystamy do zabawy i nauki możliwości interaktywnej płytki MAKEY MAKEY a jednocześnie rozwijać będziemy umiejętności plastyczne do zaprojektowania Elektro Księgi Pełnej Opowieści. Uczestnicy zgłębia historię fortu i okolic Parku Żeromskiego a jednocześnie rozpoczną przygodę z elektroniką.
- 17 czerwca godz. 11:00 – 14:00 / Fortowe botaniki – lokalny atlas roślin.
Zainspirowani działaniami osiemnastowiecznej brytyjskiej botaniczki, ilustratorki oraz autorki pierwszej stworzonej metoda cyjanotypii książki “British Algae: Cyanotype Impressions” stworzymy atlas popularnych roślin występujących w najbliższym otoczeniu fortu w technice cyjanotypii. W czasie warsztatów zapoznamy uczestników z tą jedną pierwszych technik fotograficznych, zaprosimy do stworzenia własnych kompozycji oraz pójdziemy na spacer botaniczny, w czasie, którego przyjrzymy się bliżej okolicznej florze. Spacer będzie pretekstem do bardziej uważnego spojrzenia na przyrodę, która często staje się niezauważalnym elementem codziennego krajobrazu (spaceru, drogi do pracy, sklepu itp.). Z zebranych roślin stworzymy kompozycję w technice cyjanotypii, która pozwoli nadać indywidualne znaczenie zebranym roślinom. W efekcie uczestnicy nie tylko poznają roślinność, ale tworzą też bliższą relację z lokalną przyrodą. Efektem pracy będzie przygotowany później plik pdf z zebranymi pracami uczestników, którzy otrzymają po warsztatach.
- 20 maja godz. 12:00 – 15:00 / Elektro Fort – warsztaty konstrukcyjno – elektroniczne
Połączmy prace konstruktorskie z podstawami elektroniki. Rozpoczniemy od wprowadzenia do elektryczności poruszając przy tym podstawowe zagadnienia : czym jest; skąd się bierze; co przewodzi prąd etc.. Następnie przejdziemy do zajęć praktycznych, podczas których z wykorzystaniem klocków elektrycznych dzieci poznają działanie elektryczności. Klocki elektryczne- są to specjalne wykonane narzędzie edukacyjne, które wykonane z klocków drewna, do których przymocowane są materiały m.in. z recyklingu takie jak: diody RGB, głośniczki, wiatraczki, przełączniki, przyciski, niskoprądowe mechanizmy (ze starych zabawek), elementy zasilające (1,5 V). Dzieci przy użyciu kabli zwanych krokodylkami, będą uruchamiać poszczególne elementy klocków, tworząc w bezpiecznych warunkach miniaturowe układy elektryczne (obwody zamknięte). Następnie mali konstruktorzy z wykorzystaniem kartonowych szablonów wyciętych na laserze, kartonu, wkrętów do kartonu będą budowały miniaturową architektoniczną konstrukcję fortu, którą dzięki pozyskanej we wcześniejszej części zajęć oświetlą z wykorzystaniem diod, taśmy przewodzącej i dynama.
- 27 maja godz. 12:00 – 15:00 / Co to za fort – dźwięko-skrzynka
Co to za fort? Co się w nim działo? Jak długo tu stoi? Czy to fajne miejsce? – na te i inne pytania przygotowane przez uczestników poszukamy odpowiedzi wśród spacerowiczów odwiedzających Park Żeromskiego. Na moment wcielimy się w rolę lokalnych reporterów i badaczy, aby usłyszeć historie i opinie o Forcie Sokolnickiego. Wypowiedzi zostaną nagrane przez uczestników warsztatu i umieszczone w interaktywnej gablocie – dźwięko-skrzyni, którą wytworzą, korzystając z programowanego mikrokontrolera, kabelków, lutownicy i przycisków. Skończona gablota zostanie w przestrzeni fortu.
- 11 czerwca godz. 12:00 – 15:00 / Sitem po Forcie- warsztaty sitodruku historycznego.
Warsztaty serigrafii połączone z mikrowyprawą po Forcie gdzie uczestnicy wybiorą najciekawsze miejsca, przestrzenie, szczegóły architektoniczne. Następnie pod okiem artystki wykonają szablony inspirowane przestrzenią i stworzą swój własny projekt Fortu Sokolnickiego, który uwiecznią na torbie płóciennej.
*
Informacje o prowadzących:
- Paweł Sielczak – prowadzący warsztaty Co to za fort – dźwięko-skrzynka i Elektro Opowieści
Studiował socjologię na Karowej. Po uzyskaniu absolutorium, porzucił narzędzia badawcze na rzecz narzędzi budowlanych. Na co dzień zajmuje się projektami społecznymi w Fundacji Stocznia oraz od wielu lat prowadzi zajęcia techniczne/STEAM dla dzieci. Stara się także działać na rzecz rozwoju Ruchu Wytwórców w Polsce (Maker Movement). Współtworzył w 2022 r. w Fundacji Stocznia badanie polskich pracowni mejkerskich. Rozwija swoje umiejętności wytwórcze w przydomowym warsztacie. Od 2014 roku współtworzy stowarzyszenie DziałajMY!, gdzie realizuje projekty związane z edukacją, w szczególności z nauką programowania dla dzieci i młodzieży. Pomagał w sąsiedzkiej inicjatywie na warszawskim Żoliborzu – ZOLIMAJSTER, gdzie tworzona była oddolna wspólnota rodziców poświęcających swój czas na edukowanie dzieci w duchu edukacji STEAM (z dużym naciskiem na umiejętności manualne, konstrukcyjne i programistyczne. Przygotowywał autorskie scenariusze zajęć dla dzieci i młodzieży z wykorzystaniem elektroniki oraz aktywności manualnych i na ich podstawie wielokrotnie prowadził zajęcia.
- Janek Wiśniewski- prowadzący warsztaty Co to za fort – dźwięko-skrzynka i Elektro Opowieści
Historyk, członek zarządu Towarzystwa Krajoznawczego Krajobraz oraz członek zespołu Fundacji Stocznia, uczestnik licznych projektów badawczych, twórca i koordynator projektów z zakresu popularyzacji historii społecznej. Brał udział w opracowywaniu i przygotowywaniu wystaw, folderów, szlaków miejskich, instalacji, publikacji, których wspólnym mianownikiem było wykorzystanie oryginalnych technik narracyjnych oraz praca z tożsamością lokalną. Zaangażowany m.in. w projekty, „Targówek Mówi”, „Muzeum Migracji”, „Żuławskie domy podcieniowe i ich mieszkańcy”. Jeden z kuratorów wystawy „Trwa budowa. Warszawa zdaniem mieszkańców 1945¬-2015″. Współtwórca przewodników „Po kolei. Przewodnik podwarszawski” oraz „Przypuszcza. Przewodnik po Puszczy Białowieskiej i okolicach”. Członek redakcji Magazynu Kontakt.
- Anna Sielczak – prowadząca warsztaty Fortowe botaniki
Absolwentka socjologii, edukatorka i animatorka przyrodnicza. Przez wiele lat koordynowała i prowadziła badania społeczne i rynkowe, które stopniowo ustępowały miejsca działaniom na rzecz popularyzowania terenowej edukacji przyrodniczej, szczególnie wśród dzieci. Obecnie prowadzi własny projekt Leśne Brykanki, którego głównym celem jest przeciwdziałanie zespołowi deficytu natury u dzieci oraz stwarzanie warunków do budowy relacji i więzi z przyrodą. Pracuje głównie z dziećmi i młodzieżą – między innymi w czasie wypraw przyrodniczych, warsztatów, zajęć, półkolonii w przyrodzie. Lubi łaczyć edukację przyrodnicza z działaniami rekodzielniczymi, szczególnie w duchu Land Artu i Loose Parts. Realizuje m.in w projekt Bliżej Lasu, który wprowadza elementy terenowej edukacji przyrodniczej w przedszkolnych placówkach systemowych na terenie gminy Izabelin oraz projekt Lasy Zamiast Klasy, który realizowany jest w MAL Studnia na Bielanach. Wolontariuszka i aktywistka w lokalnej, podwarszawskiej społeczności w gminie Izabelin, zaangażowana w zarówno w edukacyjne projekty przyrodnicze jak i propagowanie idei less waste (twórczyni i koordynatorka lokalnej sąsiedzkiej wymieniali ubrań), członkini lokalnego stowarzyszenia DziałajMY!
- Michał “Pozytywny” Kłosiński – prowadzący warsztaty Elektro Fort
Od wielu lat pracuje z dziećmi i młodzieżą, zaczynając jako opiekun na koloniach i wolontariusz współpracujący z organizacjami pozarządowymi jako prowadzący warsztaty. Od 2014 prowadzi własną działalność MAKER KIDS. Prowadzi warsztaty skierowane do dzieci, młodzieży i dorosłych z obszaru inżynierii w tym: programowania, elektroniki, elektryki, majsterkowania i ekologii, open source. W swojej pracy wykorzystuje metodologię STEAM, którym jest całkowite odwrócenie tradycyjnego podejścia do nauczania. Dziecko przestaje być biernym odbiorcą wiedzy podawanej przez nauczyciela. Staje się naukowcem, konstruktorem, odkrywcą i inżynierem. Podążając za naturalną potrzebą doświadczania i przeżywania przygód, uczniowie poznają tajemnice otaczającego ich świata. Nie boi się eksperymentować, tworzyć i próbować różnych rozwiązań. Aktywnie działający członek warszawskiego Hackerspace.
- Anna Ludwicka – prowadząca warsztaty Sitem po Forcie
Artystka grafik, absolwentka Wydziału Sztuki na Uniwersytecie Technologiczno-Humanistycznym w Radomiu w Katedrze Projektowania i Grafiki (dyplom z wyróżnieniem). Wcześniej skończyła studia matematyczne na MIM UW. Uprawia grafikę warsztatową, w szczególności serigrafię, zajmuje się projektowaniem graficznym i ilustracją. Ogromne doświadczenie graficzne zdobyła w różnych wydawnictwach: gazetowym, magazynowym i książkowym. Projektuje oraz ilustruje czasopisma i książki. Bierze udział w wystawach i konkursach artystycznych w Polsce i za granicą. Popularyzuje techniki graficzne i organizuje warsztaty serigrafii/sitodruku dla dzieci i dorosłych.
- Towarzystwo krajoznawcze Krajobraz (partner projektu)
to nowoczesne stowarzyszenie krajoznawcze, którego misją jest promowanie praktycznego i teoretycznego poznawania Polski. Od 2016 roku tworzymy krajoznawcze przewodniki, strony internetowe, szlaki wycieczkowe, wystawy, mapy. Organizujemy wycieczki i wyprawy. Współtwórcami naszych działań́ są̨ „zwykli ludzie” – mieszkańcy, pasjonaci historii, uczniowie – których zapraszamy do przekazywania swojej wiedzy i spojrzenia na otoczenie. Prowadzimy projekty (Nowa Turystyka, Parki Narodowe Przyszłości, cykle Muzeum Migracji oraz Giganci Krajoznawstwa. Wydajemy publikacje oraz mapy (Po Kolei, Przypuszcza, Fyrtle, Wycieczki Przyrodnicze wokół Warszawy, Krakowa, Kielc) oraz działamy na zlecenie instytucji (Bemowskie Centrum Kultury, Muzeum Suer Ryder, Dom Kultury Praga, Narodowy Instytut Dziedzictwa) oraz samorządów (Poznań, Gdynia).
*
Projekt finansowany ze środków M. St. Warszawy w ramach Funduszu Edukacji Kulturalnej.