Żoliborski Dom Kultury zaprasza na bezpłatny wykład o kulturze popularnej Japonii. Spotkanie odbędzie się w ramach Weekendu Japońskiego w Forcie Sokolnickiego. Treścią spotkania będzie geneza, historia, konwencje wizualne, wiodące tematy, twórcy oraz konteksty kulturowe japońskiego filmu animowanego (anime) oraz komiksów manga. Rozważania dotyczące anime obejmą szereg tematów, m.in. twórczość Tezuki Osamu, powstanie i filmy studia Ghibli (m.in. Chłopiec i czapla, reż. Miyazaki Hayao, 2023), rozwój animacji lalkowej, nurt postmodernistyczny w japońskiej animacji, filmy nowych twórców i nowe tematy w XXI wieku (posthumanizm – Wilcze dzieci oraz metaverse – Belle Hosody Mamoru), anime „magicznego” realizmu społecznego Shinkaia Makoto, a takż animację eksperymentalna i autorską w tym twórczość Yamamury Kōjiego oraz Kuwahaty Ru.
Mangę i anime należy rozumieć jako naczelne media funkcjonujące w obrębie współczesnej, japońskiej kultury wizualnej, nierozerwalnie ze sobą związane. Między nowelą graficzną a filmem animowanym funkcjonuje stała wymiana tytułów, tematów, motywów, stylów artystycznych, konwencji wizualnych, strategii zwracania się do publiczności, także wielu twórców japońskich (w tym Osamu Tezuka i Miyazaki Hayao) było i jest aktywnych w obu tych mediach. Nowela graficzna porusza prawie każdy aspekt życia społecznego i kultury w Japonii. Mangi są czytane w wielu różnych miejscach, prywatnych i publicznych, w zasadzie przez ludzi w każdym wieku, rośnie także ich popularność w skali globalnej.
***
Dzień i Godzina: 24.02.2024 r. (sobota), 16:00 – 17:30
Prowadzenie: dr Jakub Karpoluk
Czas trwania: 1.5 godz.
Wstęp wolny
***
Dr Jakub Karpoluk – badacz widowisk oraz kultury wizualnej, japonista, twórca teatralny i kurator, adiunkt na Wydziale Kultury Japonii oraz Wydziale Sztuki Nowych Mediów Polsko – Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, wykładowca Instytutu Sztuki PAN. W latach 2001-2006 dziennikarz i reporter TVP. W centrum jego zainteresowań artystycznych i naukowych znajdują się teatr oraz sztuki wizualne, autor tekstów naukowych i krytycznych. Absolwent Kolegium MISH UW (mgr) oraz Instytutu Sztuki PAN (dr nauk o sztuce), stypendysta Japan Foundation oraz IS PAN. Studiował na Uniwersytecie Waseda (Wydział Filmu i Teatru), w Tokio, uczył się sztuki aktorskiej japońskiego, tradycyjnego teatru nō w szkołach Kanze, Kita oraz Shimogakari Hōshō. Współpracował m.in. z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Muzeum Łazienki Królewskie, Zachętą – Narodową Galerią Sztuki, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina i Filmoteką Narodową. Produkował oraz występował w spektaklach teatralnych w Polsce, Japonii, Austrii, Francji, Niemczech i Czechach m.in. w Teatrze Narodowym w Warszawie, Odeon Theater w Wiedniu i w Maison de la Culture du Japon w Paryżu, od wielu lat współpracuje z tokijskim Teatrem Tessenkai.