AICHER + SZWED. Koncert na bazarku
Wstęp wolny
Z hipnagogicznych mechanizmów tworzonych przez ten duet wyłaniają się połyskujące, czarne, fraktalne struktury, przywodzące na myśl gotyckie konstrukcje. Wśród zdeformowanych, wręcz fantomatycznie mrocznych temp przebijają się precyzyjne niczym szpilka detale, wciągające słuchacza w misterną, hipnotyczną przestrzeń medytacji, zawieszoną jakby poza ludzkim pojęciem czasu.
Zarówno organiczna perkusja, jak i surowa, syntetyczna abstrakcja elektronicznych zniekształceń przywodzą na myśl telluryczną materię przesączającą się do naszej rzeczywistości. Elementy tych konstrukcji to intensywne pasma rozżarzonego basu, utlenione płaszczyzny dzwonów, talerzy i innych zdeformowanych instrumentów perkusyjnych, które od środka rozbijają każdą wertykalną strukturę swoją niepokojącą dynamiką.
Dla osób zaznajomionych z twórczością Liama Andrewsa (AICHER) z MY DISCO oraz solowymi działaniami Daniela Szweda, efekt ich obecnej współpracy - stanowiący zarówno syntezę, jak i rozwinięcie ich indywidualnie fascynujących estetyk - nie będzie wielkim zaskoczeniem.
Ten wyjątkowy, spektralny wszechświat organizuje się wokół idei propagowania nowego rodzaju mrocznej intensywności: głębokiej, absolutnie czarnej pustki, otwartej na swobodnie meandrującą interpretację słuchacza.
***
Liam Andrews to urodzony w Wielkiej Brytanii, wychowany w Australii muzyk i artysta ceramik, obecnie mieszkający w Berlinie. Od dwóch dekad aktywnie eksploruje muzykę gitarową wzmocnioną elektroniką, przede wszystkim z eksperymentalną punkową grupą MY DISCO, a w ostatnich latach również jako współtwórca projektów EROS z Karlem O’Connorem (Regis, Sandwell District) oraz Borisem Wilsdorfem (Einstürzende Neubauten).
Tworząc w estetyce atonalnej i monochromatycznej, do której szczególnie lgnie, artysta włącza w swoje prace wpływ miejsca i otoczenia. Surowe skandynawskie zimy stają się dla niego idealnym przeciwciałem – wyrazistym odbiciem czasu spędzonego w samotności, przekuwanym w pejzaż dźwiękowy Północy i rzeźbionym w brutalistyczną ścieżkę, z której jest znany.
Jego najnowsze działania, realizowane pod pseudonimem AICHER, koncentrują się na reinterpretacji przypadkowych elementów nagrań przestrzennych. Sięgając do obszernego katalogu własnych rejestracji, przekłada je na kompozycje pełne złożonych sprzężeń, rozedrganych perkusyjnych zawirowań i subharmonicznych częstotliwości. Efektem jest zbiór dźwiękowych ruchów – asamblaż niepokojącej dysonansowości balansującej na granicy wytrzymałości.
Debiutancki album Defensive Acoustics, sygnowany jako AICHER, to refleksja nad podobieństwem i wspomnieniem – performansem zrealizowanym wraz z bliskim współpracownikiem R. Rebeiro w zużytej piwnicy budynku Ishiguro, dawnego opuszczonego sklepu farmaceutycznego w Kanazawie (Japonia). Jego istotą stały się jaskiniowe pogłosy, strukturalne zniszczenia i dźwięk doprowadzony do granic wytrzymałości. Płyta ukaże się w nakładzie 100 egzemplarzy nakładem renomowanej wytwórni Downwards Records z Birmingham.
Andrews występował na prestiżowych festiwalach, takich jak Berlin Atonal, Dark Mofo, Unsound, Roadburn, Donau, Supersonic, Avant Art i wielu innych, a także odbył liczne trasy jako headliner po Europie, Wyspach Brytyjskich, Ameryce Północnej, Japonii, Azji Południowo-Wschodniej i Australii.
W 2023 roku dołączył do montrealskiego zespołu BIG BRAVE jako muzyk koncertowy. Po dwóch obszernych trasach po Europie i Wielkiej Brytanii został zaproszony do składu jako stały członek. Prace nad dziewiątym albumem studyjnym zespołu rozpoczną się w 2025 roku.
Jako współtwórca Andrews brał udział w nagraniach albumu Bena Frosta Scope Neglect (Mute Records, 2024) oraz Regisa Hidden In This Is The Light That You Miss (Downwards Records, 2020).
***
Daniel Szwed - perkusista i grafik. Współzałożyciel zespołu BNNT (wraz z Konradem Smoleńskim), z którym od 2008 roku działa na styku dźwięku i obrazu.
W swoich poszukiwaniach skupia się na minimalistycznym zestawie perkusyjnym, odkrywając nowe faktury i barwy dźwięku. Elektryfikuje bębny, wchodząc w technoidalne formy i metaliczne pogłosy oparte na rytmie. Niekiedy opakowuje agresywną grę w ziarniste, dronowe warstwy, innym razem dotyka quasi-metalowych form. W niekonwencjonalny sposób wykorzystuje perkusję, buduje pogłos i eksploruje rejony surowego techno oraz chropowatego noise’u. Balansuje na granicy elektroakustyki, metalu i industrialu, wyznaczając swój kierunek poprzez konsekwentne brzmienie i rytualną formę.
Wraz z Patrykiem Daszkiewiczem (DNMSZ), Mateuszem Rosińskim (JESSICA) i Krystianem Piotrem (LAS) współtworzy kolektyw i label HISS. Ma na koncie trzy solowe albumy: UNCOATED (Hiss, 2023), STANDARD CAP (Hiss, 2024) i SUN’S MOTHER (Instant Classic, 2024). W 2024 roku był również związany z platformą SHAPE+.
Obecnie promuje swój najnowszy album SPLINTER, wydany przez warszawską wytwórnię Rope Worm.