WEEKEND JAPOŃSKI Z ŻOLIBORSKIM DOMEM KULTURY 

2024-01-29

W dniach 24-25 lutego 2024 r. zapraszamy do udziału w wyjątkowym wydarzeniu, jakim jest „Weekend japoński” w Żoliborskim Domu Kultury. Wydarzenie to ma na celu przybliżenie mieszkańcom Żoliborza kulturę, sztukę i rzemiosło Kraju Kwitnącej Wiśni. Podczas wydarzenia będziecie mogli spróbować swoich sił w shodo, czyli kaligrafii japońskiej, stworzyć własny i niepowtarzalny notes wykorzystując do celu tradycyjne szycie japońskie, zapoznać się z historią, nauczycie się zaparzać i skosztować japońskiej herbaty – matcha. Własnoręcznie naprawicie ceramiczne naczynia japońską techniką kintsugi.

Zaprosimy Was również do udziału w wyjątkowych warsztatach szycia nowoczesnych kimon – pozwoli to pogłębić wiedzę na temat tworzenia form jako sposób na samodzielną interpretację współczesnego ubioru. Na koniec poznacie kawałek tamtejszej kultury kulinarnej, dowiecie się — co to jest onigiri i jak się je robi, a także będziecie mogli uformować i spróbować typowych wypełnień do onigiri.

Zapraszamy w weekend 24-25 lutego do Fortu Sokolnickiego. Uwaga! Na warsztaty obowiązują zapisy. Szczegółowy plan wydarzenia i informację o zapisach podamy wkrótce!

PROGRAM:

SOBOTA I 24.02.2024 

Shodo – warsztaty kaligrafii japońskiej

Shodo – kaligrafia japońska, dosł. „droga pisma”. W Japonii zaliczana jest do sztuk pięknych. Shodo to sztuka wyrażająca ducha słowa za pomocą pędzla i tuszu. Pisanie ręczne w ogóle, a kaligrafowanie w szczególności ma wiele zalet. Przede wszystkim pozwala udoskonalić umiejętności manualne, daje szczególne doznania estetyczne i pomaga wypracować nawyki związane z koncentracją. Przetwarzając myśli w wytworzony manualnie ciąg znaków nasz umysł dokonuje szeregu czynności obejmujących m.in. analizę informacji oraz wybór formy przekazu.

Robert Bąk – jestem absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Zawodowo zajmuję się ilustrowaniem i projektowaniem graficznym. Prywatnie jestem miłośnikiem japońskiej kultury – od lat, przy wsparciu mistrzów kaligrafii z Japonii zgłębiam tajniki shodo, od 1996 r. trenuję aikido. W wolnych chwilach uczę się języka japońskiego i oglądam japońskie kino historyczne. Japońską kaligrafią zainteresowałem się już w czasie moich studiów na ASP ale tak naprawdę zacząłem się uczyć tej sztuki kilkanaście lat temu. Wtedy zacząłem lekcje u mojej pierwszej japońskiej nauczycielki shodo Sensei Yoshimi Nakayasu (5 dan Shodo Kenyuukai). W szkole Murasaki u Sensei Nakayasu uczyłem się 5 lat. Następnie praktykowałem u Sensei Kazuko Harima. Obecnie uczę się u Senseia Ryotaro Sakamoto (8 dan) w szkole, która działa pod patronatem Stowarzyszenia Ichijukai i mistrza Ryuso Koshio. Jestem posiadaczem stopnia 4 dan shodo.

Warsztaty kulinarne z formowania onigiri z Niigata Onigiri


Podczas naszego spotkania przeniesiemy się na chwilę do Japonii, aby poznać kawałek tamtejszej kultury kulinarnej, porozmawiamy o historii onigiri w Japonii i w Polsce. Podczas warsztatów: dowiecie się co to jest onigiri i jak się je robi, poznacie proces przygotowania japońskiego ryżu, będziecie mogli spróbuje klasycznych japońskich nadzień (umeboshi, natto, kombu, tuna mayo, sake itp.), uformujecie 4 onigiri w różnych kształtach. Prosimy o zabranie pudełka/lunch boxu. 

Niigata Onigiri – niektórzy przywożą z Japonii magnesy, słodycze z matchą czy kimona. My przywieźliśmy onigirownię. Kiedy wróciliśmy z naszej drugiej wyprawy do Japonii od razu za nią zatęskniliśmy. Stworzyliśmy namiastkę Japonii w postaci onigiri shopu, miejsca spotkań Polaków tęskniących za Japonią, Japończyków tęskniących za onigiri i wszystkich osób zainteresowanych tym niejednoznacznym krajem. W 2018 roku na Wilanowie powstał pierwszy lokal pod szyldem Pani Onigiri. W niecały rok później zostałam zaproszona przez TV Tokyo do udziału w programie “Who wants to come to Japan”, w ramach którego odbyłam praktyki w dwóch słynnych onigirowniach w Tokio (Onigiri Bongo i Kamataya). W 2020 roku przenieśliśmy lokal do okienka tuż przy Politechnice, a w 2022 otworzyliśmy filię na Mokotowie.

*Onigiri to japoński street food, comfort food i soul food. To ryżowy posiłek, najbardziej przypominający polską kanapkę na wynos. To też najbardziej popularna przekąska w Japonii – smaczna, szybka, codzienna. Japończykom towarzyszy przez całe życie w formie pożywnych śniadań, szybkich przekąsek, sycących lunchów, a nawet kolacji “ostatniej szansy”.

Warsztaty szycia nowoczesnego kimona cz. 1

  • Dzień i Godzina: sobota, 12:00 – 16:00
  • Prowadzenie: Krzysztof Skorupka
  • Czas trwania: 4 godz.
  • Grupa: 10 os.
  • Wiek: 18+
  • Koszt warsztatów: 100 zł – zawiera wszystkie niezbędne materiały. Uwaga! Warsztat dwudniowy (sobota-niedziela).
  • Zapisy: https://www.strefazajec.pl/course/view/id/56268

Kimono to najbardziej kultowy symbol Japonii, a jego kolory i wzory są przykładem japońskiej wrażliwości i estetyki. Powstało w dalekiej przeszłości jako rodzaj bielizny a następnie stało się ubraniem zewnętrznym, bogato barwionym i haftowanym. Współcześnie nosi się je wyłącznie na specjalne okazje, takie jak: wesela, ceremonie parzenia herbaty, oficjalne imprezy i pogrzeby. Odpowiedni styl i kolor kimona zależy od okazji, wieku, stanu i pozycji społecznej noszącej je osoby.

Uczestnicy zajęć zapoznają się z krótką historią kimona, poznają budowę i rodzaje kimon współcześnie prezentowanych i użytkowanych. Wykonując samodzielnie proste formy kimona przejdą do samodzielnego krojenia i szycia z wykorzystaniem metod ręcznego montażu, a także przy użyciu maszyn krawieckich. Podejmowane w trakcie realizacji decyzje dotyczące etapów realizacji oraz wyboru wykończeń pozwolą uczestnikom warsztatów rozwinąć zainteresowanie modą i kulturą, oraz pogłębić wiedzę na temat tworzenia form jako sposób na samodzielną interpretację współczesnego ubioru.

Dr Krzysztof Skorupka – projektant, konstruktor, pedagog. Absolwent Wydziału Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Finalista i laureat konkursów krajowych i międzynarodowych w dziedzinie projektowania ubioru m.in.: Smirnoff, Złota Nitka, Yk2 Gorizia Italia, Oscary Mody, Bilderwelk Berlin. Współpracuje z największymi markami odzieżowymi w ramach przygotowania kolekcji i ich wdrożenia do produkcji masowej. Członek ZPAP- SZTUKA UŻYTKOWA.

Realizuje projekty indywidualne jak i dla instytucji kulturalnych i naukowych. Od 2015 roku prowadzi zajęcia w Pracowni Konstrukcji i Technologii Ubioru oraz Realizacji Projektu Katedry Mody Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W swojej działalności zawodowej i naukowej zwraca szczególną uwagę na nierozerwalny związek pomiędzy projektem (dzieło), a rzemiosłem (realizacja produktu) co stanowi o sensie, powodzeniu, jakości i sukcesie twórczym jak i zawodowym. To subtelne a zarazem znaczące połączenie jest gwarancją powodzenia w realizacji i działaniu twórczym i zawodowym. Wartości estetyczne jak i potrzeby wyższe muszą znaleźć swoje odwzorowanie w jasności i prostocie kompozycji zrozumiałe dla odbiorcy, który w ogromnym stopniu decyduje o koncepcji i sensie twórczym.

Wykład: Wprowadzenie do japońskiej kultury popularnej. Anime i manga

  • Dzień i Godzina: 24.02.2024 r. (sobota), 16:00 – 17:30
  • Prowadzenie: dr Jakub Karpoluk
  • Czas trwania: 1.5 godz.
  • Wstęp wolny

Treścią spotkania będzie geneza, historia, konwencje wizualne, wiodące tematy, twórcy oraz konteksty kulturowe japońskiego filmu animowanego (anime) oraz komiksów manga. Rozważania dotyczące anime obejmą szereg tematów, m.in. twórczość Tezuki Osamu, powstanie i filmy studia Ghibli (m.in. Chłopiec i czapla, reż. Miyazaki Hayao, 2023), rozwój animacji lalkowej, nurt postmodernistyczny w japońskiej animacji, filmy nowych twórców i nowe tematy w XXI wieku (posthumanizm – Wilcze dzieci oraz metaverse – Belle Hosody Mamoru), anime „magicznego” realizmu społecznego Shinkaia Makoto, a takż animację eksperymentalna i autorską w tym twórczość Yamamury Kōjiego oraz Kuwahaty Ru.

Mangę i anime należy rozumieć jako naczelne media funkcjonujące w obrębie współczesnej, japońskiej kultury wizualnej, nierozerwalnie ze sobą związane. Między nowelą graficzną                         a filmem animowanym funkcjonuje stała wymiana tytułów, tematów, motywów, stylów artystycznych, konwencji wizualnych, strategii zwracania się do publiczności, także wielu twórców japońskich (w tym Osamu Tezuka i Miyazaki Hayao) było i jest aktywnych w obu tych mediach. Nowela graficzna porusza prawie każdy aspekt życia społecznego i kultury w Japonii. Mangi są czytane w wielu różnych miejscach, prywatnych i publicznych, w zasadzie przez ludzi w każdym wieku, rośnie także ich popularność w skali globalnej.

Dr Jakub Karpoluk – badacz widowisk oraz kultury wizualnej, japonista, twórca teatralny i kurator, adiunkt na Wydziale Kultury Japonii oraz Wydziale Sztuki Nowych Mediów Polsko – Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, wykładowca Instytutu Sztuki PAN. W latach 2001-2006 dziennikarz i reporter TVP. W centrum jego zainteresowań artystycznych i naukowych znajdują się teatr oraz sztuki wizualne, autor tekstów naukowych i krytycznych. Absolwent Kolegium MISH UW (mgr) oraz Instytutu Sztuki PAN (dr nauk o sztuce), stypendysta Japan Foundation oraz IS PAN. Studiował na Uniwersytecie Waseda (Wydział Filmu i Teatru), w Tokio, uczył się sztuki aktorskiej japońskiego, tradycyjnego teatru nō w szkołach Kanze, Kita oraz Shimogakari Hōshō. Współpracował m.in. z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Muzeum Łazienki Królewskie, Zachętą – Narodową Galerią Sztuki, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina i Filmoteką Narodową. Produkował oraz występował w spektaklach teatralnych w Polsce, Japonii, Austrii, Francji, Niemczech i Czechach m.in. w Teatrze Narodowym w Warszawie, Odeon Theater w Wiedniu i w Maison de la Culture du Japon w Paryżu, od wielu lat współpracuje z tokijskim Teatrem Tessenkai.

NIEDZIELA I 25.02.2024 

Warsztat introligatorski – szycie japońskie

W ramach warsztatów uczestnicy poznają zasady tradycyjnego szycia japońskiego. Na podstawie inspiracji oraz poznanych zasad wykonają własne przeszycie i wykorzystają je w swoim notesach. Każdy uczestnik własnoręcznie wykona oprawę notesów. 

Łukasz Zbieranowski – znany Fajny Chłopak z Łodzi. Psycholog / projektant graficzny / introligator. Projektuje identyfikacje wizualne, okładki książek i plakaty. Wyżywa się graficznie w założonej przez siebie marce Nieladaco i Totalna Dzicz. Lubi sięgać po retro i do swojego pierwszego wykształcenia. Relacje człowiek-człowiek, człowiek-świat, świat-człowiek + wrażliwość + umiejętności graficzne tworzą rozpoznawalną mieszankę jego stylu.

Warsztaty szycia nowoczesnego kimona cz. 2

  • Dzień i Godzina: niedziela, 12:00 – 16:00
  • Prowadzenie: Krzysztof Skorupka
  • Czas trwania: 4 godz.
  • Grupa: 10 os.

Kimono to najbardziej kultowy symbol Japonii, a jego kolory i wzory są przykładem japońskiej wrażliwości i estetyki. Powstało w dalekiej przeszłości jako rodzaj bielizny a następnie stało się ubraniem zewnętrznym, bogato barwionym i haftowanym. Współcześnie nosi się je wyłącznie na specjalne okazje, takie jak: wesela, ceremonie parzenia herbaty, oficjalne imprezy i pogrzeby. Odpowiedni styl i kolor kimona zależy od okazji, wieku, stanu i pozycji społecznej noszącej je osoby.

Uczestnicy zajęć zapoznają się z krótką historią kimona, poznają budowę i rodzaje kimon współcześnie prezentowanych i użytkowanych. Wykonując samodzielnie proste formy kimona przejdą do samodzielnego krojenia i szycia z wykorzystaniem metod ręcznego montażu, a także przy użyciu maszyn krawieckich. Podejmowane w trakcie realizacji decyzje dotyczące etapów realizacji oraz wyboru wykończeń pozwolą uczestnikom warsztatów rozwinąć zainteresowanie modą i kulturą, oraz pogłębić wiedzę na temat tworzenia form jako sposób na samodzielną interpretację współczesnego ubioru.

Dr Krzysztof Skorupka – projektant, konstruktor, pedagog. Absolwent Wydziału Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Finalista i laureat konkursów krajowych i międzynarodowych w dziedzinie projektowania ubioru m.in.: Smirnoff, Złota Nitka, Yk2 Gorizia Italia, Oscary Mody, Bilderwelk Berlin. Współpracuje z największymi markami odzieżowymi w ramach przygotowania kolekcji i ich wdrożenia do produkcji masowej. Członek ZPAP- SZTUKA UŻYTKOWA. Realizuje projekty indywidualne jak i dla instytucji kulturalnych i naukowych.

Od 2015 roku prowadzi zajęcia w Pracowni Konstrukcji i Technologii Ubioru oraz Realizacji Projektu Katedry Mody Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W swojej działalności zawodowej i naukowej zwraca szczególną uwagę na nierozerwalny związek pomiędzy projektem (dzieło), a rzemiosłem (realizacja produktu) co stanowi o sensie, powodzeniu, jakości i sukcesie twórczym jak i zawodowym. To subtelne a zarazem znaczące połączenie jest gwarancją powodzenia w realizacji i działaniu twórczym i zawodowym. Wartości estetyczne jak i potrzeby wyższe muszą znaleźć swoje odwzorowanie w jasności i prostocie kompozycji zrozumiałe dla odbiorcy, który w ogromnym stopniu decyduje o koncepcji i sensie twórczym.

Warsztat wiedzy o herbacie matcha

Matcha, japońska herbata, która staje się coraz bardziej popularna w Europie a dla wielu jest idealnym zamiennikiem kawy. To drobno sproszkowana zielona herbata, którą ubija się z wodą, tworząc całkowicie wyjątkowy napój-zawiesinę.

Harmonogram warsztatów:

  • rozgrzewający napój powitalny
  • wstęp do Japońskiej herbaty Matcha
  • z czego powstaje (degustacja liści Tencha)
  • jak jest uprawiana
  • co odróżnia ją od innych herbat
  • po czym rozpoznać, że jest dobrej jakości (porównanie oraz degustacja na przykładach 3 produktów)
  • nauka przygotowania herbaty matcha, dwie odsłony („klasycznie” z użyciem wody sam ubijesz zielony proszek używając bambusowej łyżeczki (chashaku), sitko (furui), miotełki (chasen), w klasycznej misce (chawan) oraz „nowocześnie” w wersji matcha latte.
  • wagashi, słodki poczęstunek

Martyna Kubiak – zawsze uwielbiała zieloną herbatę jednak jej przygoda z liściem herbaty rozpoczęła się w 2012 roku, kiedy to po raz pierwszy odwiedziła Hong Kong, następnie Koreę, Japonię, Gruzję, Wietnam, Tajwan i Tajlandię. Aktywna członkini i uczennica drogi herbaty w tradycji Urasenke, przynależąca do Stowarzyszenia Drogi Herbaty Urasenke Tankōkai Sunshinkai. Współzałożycielka Stowarzyszenia Klubu Herbaty “Zaparzaj”. Organizatorka Festiwalu “Zaparzaj!”. Organizatorka Poznańskich Dni Ceramiki i Herbaty.

Kintsugi – japońska metoda naprawy potłuczonych naczyń

Kintsugi to japońska technika i sztuka naprawy potłuczonych wyrobów glinianych, polegająca na łączeniu elementów wyrobu laką z dodatkiem sproszkowanych metali szlachetnych, takich jak złoto, srebro, platyna. Efektem końcowym jest odtworzenie zniszczonego przedmiotu i dodatkowe ozdobienie go żyłami szlachetnych metali. Tradycja kintsugi przypisuje  naprawionemu przedmiotowi większą wartość artystyczną, niż posiadał przed zniszczeniem

Justyna Skowyrska-Górska – malarka, ceramik, pedagog, animatorka kultury, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na wydziale malarstwa ze specjalizacją z ceramiki. W swojej pracy skutecznie łączy doświadczenie pedagoga, z umiejętnościami artysty-plastyka.

Może Cię również zainteresować…